Harta


View Europe Direct Timis in a larger map

00 800 67 89 10 11


SUNĂ GRATUIT PENTRU INFORMAȚII DESPRE EUROPA

Ce informații poți obține . . . click aici pentru mai multe informații

Reguli mai severe pentru a lupta împotriva traficului de fiinte umane

O activitate de prevenire mai riguroasa, pedepse mai severe pentru traficanti si o mai buna protectie pentru victime sunt obiectivele cheie ale noii legislatii europene privind traficul de fiin?e umane, rezultat al unui acord între reprezentan?ii Parlamentului European ?i Consiliu, adoptata luni de Comisia pentru liberta?i civile. Noua legisla?ie va fi aplicabila traficului de fiin?e umane în industria exploatarii sexuale sau în ceea ce prive?te exploatarea la locul de munca, de exemplu în construc?ii, agricultura sau servicii la domiciliu. 

În fiecare an, sute de mii de persoane sunt victime ale traficului de fiinte umane. Multe dintre victime sunt exploatate pentru prostitutie (43%, majoritatea femei sau fete foarte tinere) sau pentru diverse activitati subsidiare (32%).

Noua directiva, adoptata luni de Comisiile pentru libertati civile si pentru drepturile femeii, stabilette reguli minime pentru definirea infractiunilor penale si a sanctiunilor pentru traficanti. Legislatia introduce de asemenea reguli comune pentru a consolida activitatile de prevenire a acestor infractiuni si pentru protectia victimelor.

“Negocierile au fost dificile, dar consideram ca am obtinut rezultate bune si am atins obiectivele importante pentru Parlament. Cu aceasta propunere, vom crea conditii mai dificile pentru traficanti si o mai buna protectie pentru victime”, a declarat raportoarea Comisiei pentru libertati civile, Anna Hedh (S&D, SE), care a urmarit aceasta propunere împreuna cu deputata Edit Bauer (PPE, SK), raportoare din partea Comisiei pentru drepturile femeii.

“Cea mai mare reutita este, în opinia mea, faptul ca aceasta noua directiva creeaza un mediu disuasiv pentru traficanti si asigura asistenta si protectia necesare pentru victimele traficului de fiinte umane, în special pentru copii. În ciuda faptului ca a trebuit sa renuntam la anumite aspecte care figurau în propunerea noastra initiala, sunt convinsa ca rezultatul obtinut este bun si ca directiva adoptata va permite crearea unei baze juridice mai bune în comparatie cu fosta decizie-cadru 2002/629″, a adaugat raportoarea Bauer.

Noi reguli pentru alte forme de exploatare

Textul noii legislatii are în vedere o viziune mai larga a traficului de fiinte umane în comparatie cu decizia-cadru a UE din 2002 (pe care va trebui sa o înlocuiasca) si include si alte forme de exploatare, ata cum au solicitat deputatii europeni.

Prin “exploatare” se întelege acum, cel putin, exploatarea activitatilor de prostitutie ale persoanei sau alte forme de exploatare sexuala, munca sau activitatile fortate, inclusiv certetoria, sclavie sau practici asemanatoare sclaviei, servitutea, exploatarea activitatilor criminale sau prelevarea de organe. Definitia include de asemenea traficul de fiinte umane cu scopul adoptiilor ilegale sau al casatoriilor fortate.

“Exploatarea activitatilor penale” înseamna exploatarea unei persoane în scopul comiterii, de exemplu, a unor furturi în strada sau furturi din spatii comerciale, trafic de droguri si alte activitati similare care fac obiectul sanctiunilor si implica un câttig financiar.

Sanctiuni mai dure pentru traficanti si produse confiscate

Noua directiva defineste la nivel european pedepse maxime de cel putin cinci ani de închisoare (ceea ce înseamna ca statele membre nu vor putea impune pedepse mai mici) sau, în anumite circumstante agravante, 10 ani de închisoare.

Circumstantele agravante corespund cazurilor în care au fost exploatati copii, au fost implicate organizatii criminale sau a fost pusa în pericol viata victimelor sau a fost folosita violenta. Incitarea, complicitatea sau pur si simplu tentativa de a comite o astfel de infractiune pot fi de asemenea pedepsite.

Când sunt implicate persoane juridice (organizatii), sanctiunile ar trebui sa includa sanctiuni penale sau nepenale si ar putea sa includa alte sanctiuni, precum excluderea de la posibilitatea de a beneficia de prestari sau ajutoare publice, interdictii temporare sau permanente de a exersa anumite activitati comerciale sau punerea sub control judiciar, supraveghere sau închiderea temporara sau permanenta a unitatii care a servit la savârtirea infractiunii.

Statele membre ar trebui de asemenea sa aiba în vedere confiscarea instrumentelor care au servit la savârtirea infractiunilor. Ele sunt de asemenea încurajate sa acorde o indemnizatie, în special pentru sprijinirea si protectia victimelor.

O mai mare protectie pentru victime

Victimele ar trebui sa beneficieze de gazduire, de sprijin material si de tratamentele medicale necesare, inclusiv de asistenta psihologica, de consiliere si informatii, considera deputatii europeni. Consilierea juridica si reprezentarea juridica ar trebui sa fie gratuite, cel putin atunci când victima nu are resursele financiare necesare. Victimele traficului de fiinte umane trebuie de asemenea sa aiba acces la programe de protectie a martorilor si la sisteme de despagubire.

Asistenta si sprijinul pentru victime ar trebui sa fie acordate “înainte, în timpul si pentru o durata adecvata dupa terminarea procedurii penale”, indiferent de decizia victimei de a participa ca martor. Textul prevede explicit ca victimele traficului de fiinte umane nu trebuie urmarite în cadrul unor actiuni penale si nu trebuie sa fie sanctionate pentru a fi luat parte la infractiuni.

Descurajarea cererii

Deputatii considera ca acordarea caracterului de infractiune penala faptului de a utiliza în cunottinta de cauza serviciile unei persoane victime a traficului de fiinte umane poate avea un efect descurajant asupra cererii. Totuti, textul convenit împreuna cu Consiliul nu face decât sa “încurajeze” astfel de masuri. Statele membre au în vedere luarea de masuri pentru a acorda caracter de infractiune penala utilizarii serviciilor unei victime, “ttiind ca aceasta este supusa traficului de fiinte”. Aceasta incriminare ar putea include angajatorii resortisantilor statelor terte cu sejur legal sau resortisanti din statele membre UE, ca si utilizatorii de servici sexuale ale oricarei victime a traficului de fiinte umane, independent de nationalitate.

În urmatorii cinci ani, Comisia Europeana trebuie sa prezinte un raport de evaluare a impactului legislatiilor nationale existente care confera caracter de infractiune penala faptului de a utiliza serviciile victimelor traficului de fiinte umane sau care vizeaza prevenirea acestui trafic. Acest raport trebuie însotit, daca este cazul, de propuneri adecvate.

Coordonatorul luptei împotriva traficului de fiinte umane

Textul prevede de asemenea numirea unui coordonator al luptei împotriva traficului de fiinte umane, care ar trebui sa contribuie de asemenea la elaborarea rapoartelor Comisiei referitoare la progresele înregistrate în acest domeniu.

Acest acord va fi supus votului în plen al Parlamentului în cadrul sesiunii din decembrie. Statele membre vor avea doi ani pentru a transpune noile reguli în drept national. Directiva nu se va aplica în Danemarca si Regatul Unit al Marii Britanii, dar acesta din urma va putea utiliza clauza de “opt-in” pentru a aplica directiva într-un stadiu ulterior.

Mai multe informatii

Comisia pentru Libertati civile si Comisia pentru Drepturile femeii – documente de lucru

Comisia pentru Libertati civile, justitie si faceri interne

Comisia pentru Drepturile femeii si egalitatea de gen

Urmariti dezbaterea în direct – EP Live

Serviciul de presa al Parlamentului European

Comments are closed.